Als u niet profiteert van de marketingtools die Google te bieden heeft, dan bestaat er een kans dat u omzet mist loopt. Het valt niet te ontkennen dat Google zeker een van de beste en meest geavanceerde marketingtools in de branche heeft, die allemaal vrij eenvoudig te gebruiken zijn.
Er is echter een groot verschil tussen het gebruik van Google AdWords (tegenwoordig Google Ads) en het correct gebruik van Google AdWords zodat er effectieve resultaten uit uw marketingcampagnes volgen. Dat laatste is uiteraard iets ingewikkelder, maar met de juiste tactieken kunt u vanaf vandaag al uw campagnes tot een succes maken.
Ken uw publiek voor betere gerichte advertenties
De belangrijkste tactiek om succesvolle AdWords-campagnes te maken, begint bij het kennen va uw doelgroep. Zelfs als u denkt dat u weet wie uw klanten zijn – zonder het gebruik van analyses – dan kunt u het nog wel eens bij het verkeerde eind hebben.
Twee van de belangrijkste stukjes informatie waar u zich bewust van moet zijn, zijn de demografische gegevens en het gedrag van uw klanten. AdWords-analyses bieden meer dan alleen het geslacht, de leeftijd en de locatie van uw klanten. In plaats daarvan kunt u een gedetailleerde beschrijving van uw klanten krijgen. Van het gemiddelde jaarinkomen en de levensstijl tot aan het koopgedrag en interesses. Met behulp van deze informatie kunt u advertenties maken die meer gerelateerd zijn aan uw doelgroep. U kunt uw advertenties ook richten op zoektermen die vaker door die doelgroep worden gebruikt. Deze twee factoren kunnen u helpen uw algehele kosten te verlagen en tegelijkertijd het aantal conversies te verhogen.
Profiteer dus van de verschillende analysetools die beschikbaar zijn in AdWords om te weten wie uw klanten zijn. Vervolgens kunt u beginnen met het afstemmen van uw marketingcampagne om een eigen weg te volgen.
CTR, conversies en sitekwaliteit
AdWords heeft een vrij kleine tekenlimiet, waardoor het moeilijk kan zijn om de boodschap over te brengen die nodig is om tot een verkoop te leiden. Met het gebruik van advertentie-extensies kunt u echter veel meer doen met uw advertenties om effectieve resultaten te behalen zonder extra kosten.
Er zijn verschillende advertentie-extensies waarmee u campagnes kunt aanpassen aan een kleiner publiek, zodat u potentiële klanten kunt targeten die waarschijnlijk wél tot een verkoop leiden. Van locatie (uw kantoorlocatie) tot sitekoppeling (paginalinks met een beschrijving van de pagina), verkopersbeoordelingen (online Google-recensies), call-outs (call-to-action) en nog veel meer.
Naast een hogere klikfrequentie kunnen extensies de kwaliteitsscore van uw website verbeteren. Ook krijg je een beter inkijkje in het algoritme van Google zodat je sneller in de zoekresultaten kunt verschijnen.
Conversies bijhouden
De derde en laatste tactiek die iedereen moet kennen om succesvolle advertentiecampagnes met AdWords te maken, is de tool voor het bijhouden van conversies. Wat je echter wel zal verbazen, is dat het bijhouden van conversies moet worden ingesteld om ermee te kunnen werken. Het gebeurt niet automatisch. Als u het bijhouden van conversies wilt instellen, moet u AdWords koppelen aan Google Analytics en vervolgens doelen maken in uw AdWords-campagne.
Door het bijhouden van conversies kunt u zien welke van uw campagnes de verkoop stimuleren en hoeveel u uitgeeft aan elke verkoop: uw kosten per acquisitie. Dit is van cruciaal belang, want op die manier kunt u goed meten welke advertenties succesvol zijn en welke niet. Zo kunt u iedere keer uw advertenties verbeteren.
Iedereen kan een advertentie maken met AdWords, maar je hebt wel een aantal vaardigheden en trucs nodig die resultaten opleveren. Met deze drie tactieken kunt u vandaag beginnen met het maken van uiterst effectieve advertenties, gewoon door te ontdekken wie uw doelgroep is, hoe u ze kunt bereiken en wat de kosten zijn voor iedere verkoop.
Heeft u hulp nodig bij het opzetten van succesvolle campagnes met Google Adwords? Neem dan eens een kijkje bij Solid Results.