Zoekmachine-optimalisatie verandert voortdurend en bedrijven die de concurrentie voor willen blijven, moeten zich hiervan bewust zijn. Het bijhouden van deze veranderingen is voor iedere SEO-specialist een must. Nu 2018 is afgelopen, kan het ontdekken van welke trends in 2019 van belang zijn, bedrijven helpen hun strategieën te plannen voor het komende jaar. We bespreken de belangrijkste.
Mobile-First Indexing
Diverse statistica meldt dat in 2018 ruim de held van het wereldwijde online verkeer werd gegenereerd via mobiele telefoons. Niet vreemd dat Google in maart 2018 begint met mobiel indexeren. In eenvoudige bewoordingen betekent dit dat Google websites rangschikt op basis van de gebruikerservaring voor mobiele apparaten. Als een site mobiele en desktopversies heeft, dan wordt de mobiele als eerste geïndexeerd. Een website die niet mobielvriendelijk is, mist daardoor veel verkeer. Een van de eerste stappen die mensen kunnen nemen, is om de mobiele testsite van Google te gebruiken om te kijken of uw webpagina mobielvriendelijk is of niet.
Voice Search
Steeds meer mensen gebruiken slimme apparaten en slimme assistenten op apparaten als Google Home en Siri. Wat eerst science fiction was, is nu realiteit met computers die menselijke spraak kunnen verstaan.
In 2019 wordt Voice Search SEO steeds belangrijker. Twintig procent van de zoekopdrachten op Android-apparaten en de mobiele app van Google verloopt nu al via spraak gestuurd zoeken. Bedrijven moeten SEO voor gesproken zoekopdrachten gaan gebruiken, anders missen zij de boot.
Er zijn enkele belangrijke dingen om in gedachten te houden.
- Voice search bevatten langere zoekwoorden en gebruiken meer woorden in woorden dan getypte zoekopdrachten. Mensen kunnen bijvoorbeeld hun stem gebruiken om te zoeken naar: “Wat is het dichtstbijzijnde Italiaanse restaurant bij mij in de buurt?”. In tegenstelling tot “Italiaans restaurant bij mij in de buurt.” Spraakonderzoek is ook eerder een vraaguitdrukking.
- Het is belangrijk om te leren hoe uw publiek over uw producten en services praat. U kunt een tool met de naam Answer The Public gebruiken om te onderzoeken hoe mensen vragen stellen met voice search.
- Long-tail keywords zijn ook goedkoper en hebben betere klikfrequenties dan kortere. U kunt gratis of betaalde hulpprogramma’s voor zoekwoorden gebruiken om een idee te krijgen van de populairste zoektermen en daardoor relevanter verkeer ontvangen. Om het verkeer van hoge kwaliteit te helpen vergroten, kunt u een pagina met veelgestelde vragen maken en naar blogs verwijzen om vragen van lezers te beantwoorden. Gratis artikel plaatsen?
Paginasnelheid
Google wil de beste gebruikerservaring bieden en daar hoort snelheid bij. Sinds juli 2018 is de mobiele paginasnelheid een rangordefactor voor mobiel. Google raadde aan om het Page Speed Rapport te gebruiken om verbeteringen aan te brengen. Maar Google benadrukt ook dat een langzamere pagina nog steeds hoog kan scoren als deze relevante inhoud heeft.
Blockchain voor SEO doeleinden
“Blockchain” is dit jaar een hype geworden. Hoewel blockchain-technologie beroemd is in de cryptomunt wereld, was het ook nuttig in veel andere sectoren. Blockchain verandert fundamenteel de manier waarop gegevens online worden bijgehouden. Het zorgt voor een transparante en veilige registratie van gegevens en transacties. Het is onduidelijk wat het exacte effect van blockchain zal zijn op SEO zoekmachine optimalisatie. Met de experimenten die momenteel plaatsvinden, zullen we waarschijnlijk resultaten gaan zien in 2019.
Afsluitende gedachten
Mobiel zoeken neemt toe, video’s domineren de markt en ook Voice Search gaan we steeds meer gebruiken. Maar we moeten ook de beveiliging en de bescherming van gebruikersgegevens in de gaten houden. Gebruikerservaring is belangrijker dan ooit en we moeten doorgaan met het maken van relevante inhoud om te voldoen aan de verwachtingen. Het is een regelrechte uitdaging. En spannend. Volgens jaar kunnen we terug kijken op deze trends en zullen we hoogstwaarschijnlijk ook verbaasd zijn over het tempo van (nog meer) veranderingen.