De keuze voor een CRM-pakket is vaak niet de makkelijkste opgave. Het is een selectie waarbij grote risico’s aanwezig zijn die het project langer, duurder of minder succesvol kunnen maken. Het invoeren van een CRM-systeem heeft invloed op vele vlakken binnen een organisatie. Zo kan een investering hierin invloed hebben op verschillende bedrijfsprocessen en zelfs op het bedrijfsresultaat. Vandaar dat de juiste voorbereiding essentieel is voor het selecteren van een CRM-pakket voor uw organisatie. Er zijn een aantal stappen die worden doorlopen bij een CRM pakketselectie. In deze blog worden de stappen één voor één behandeld.
Stap 1: CRM-blauwdruk als basis
Bij een selectietraject is het van belang dat de basis zo goed mogelijk is. Dat kunt u doen op basis van een CRM blauwdruk. In een CRM blauwdruk wordt de werkwijze van de organisatie gedetailleerder uitgewerkt met daarbij specifieke aandacht voor de key requirements. Dat wordt gedaan door een CRM applicatie die ondersteund moet worden. Hiermee wordt het selectieproces gestructureerd en professioneel uitgevoerd. Ook worden hierin de strategische keuzes van het bedrijf meegenomen in de vertaling naar een CRM domein.
Stap 2: CRM cases
Door het gebruik van CRM cases zorgt u ervoor dat de leveranciers precies laten zien wat voor uw beslisproces belangrijk is. Het werken met CRM cases zorgt ervoor dat u zelf de keuze heeft wat de leveranciers laten zien. Bij CRM selectie wilt u graag dat er verschillende CRM applicaties naar uw wensen worden ondersteund. Om te voorkomen dat er verkeerde keuzes worden gemaakt kunt u zelf CRM cases opstellen. De CRM cases worden als toevoeging aan de CRM blauwdruk opgesteld.
Stap 3: CRM demo
Een CRM demo is een onderdeel dat van belang is voor het CRM selectieproces. Het is mogelijk om op basis van de goede voorbereiding met de CRM blauwdruk en de CRM cases alvast een voorkeursleverancier te kiezen. De demo’s kunt u op verschillende manieren beoordelen. Dat kan op basis van inzicht in de CRM software die uw processen goed ondersteund. Daarnaast kunt u de demo’s beoordelen op basis van een gestructureerd beoordelingsformulier.
Stap 4: business case
In een business case worden de kosten en de opbrengsten weergegeven. Om een goede business case te maken is het van belang dat er een doel wordt vastgesteld. De vraag die u uzelf kunt stellen is: waarom wilt uw organisatie investeren in CRM? Als deze vraag duidelijk is kunt u kijken welk CRM pakket daadwerkelijk haalbaar is voor u.